Opony auto

Przebita opona

Wiele razy na drodze na nieszczęście kierowcy samochód najedzie na dziurę bądź na ostry przedmiot, wtedy najczęściej dochodzi do przebicia. W przypadku przebicia opony lub całkowitej utraty ciśnienia samochód należy zatrzymać i wymienić uszkodzoną oponę. Po założeniu opony zapasowej należy natychmiast udać się do specjalistycznego punktu serwisowego w celu sprawdzenia, czy uszkodzona opona nadaje się do dalszego użytku, bądź naprawy. Jeśli masz jakiekolwiek pytania zadzwoń do nas o poradę.

Nie wolno prowadzić samochodu z przebitą oponą !

Ciśnienie opon

Ciśnienie we wszystkich oponach i w kole zapasowym należy kontrolować przynajmniej raz w miesiącu używając w tym celu dokładnego przyrządu pomiarowego. Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia ma wpływ na wydłużenie żywotności opon, większą oszczędność paliwa, a także lepsze i bezpieczniejsze prowadzenie pojazdu.

Poznaj swoją oponę

Poniżej możemy znaleźć krótkie objaśnienie poszczególnych znaków umieszczonych na oponie.

Co tak naprawdę oznacza napis 205/50 R15 91V E4 ?

205 – szerokość opony w milimetrach
50 – stosunek wysokości opony do jej szerokości w procentach
R – opona radialna
15 – wielkość obręczy w calach
91 – nośności opony, w tym przypadku 615 kg
V – opona dostosowana do danej prętkości (V = do 240 km/h [150 mph], W = do 270 km/h [168 mph], ZR = ponad 240 km/h [150 mph])
E4 – znak homologacji typu EKG
Pozostałe oznaczenia:
rf – wzmocniona
XL – dodatkowa ładowność
M + S – oznaczenie opony zimowej

Indeks prędkości

Indeks prędkości pomaga określić największą prędkość, przy której można stosować daną oponę. Wartość tę możemy znaleźć jako oznaczenie na boku opony. Minimalny indeks o znaku A1, pozwala na stosowanie opony pozwala do prędkości 5 km/h, zaś maksymalny ZR pozwala używać jej przy prędkościach większych niż 240 km/h. Wskaźnik prędkości opon, zamontowanych w maszynach przemysłowych zazwyczaj dochodzi do K , czyli 110 km/h.

Indeks nośności, to następne oznaczenie opon. Pozwala on nam określić największą dopuszczalną nośność opony , którą uzyskujemy przy danej prędkości. Można go znaleźć z boku opony. Bywa tak, że wskaźnik nośności może być podany w dwojaki sposób, np: 168/169- takie oznakowanie używa się system w przypadku opon, używanych pojedynczo albo jako tzw. „bliźniaki”. W tym wypadku pierwsza liczba symbolizuje oponę zamontowaną jako pierwszą, a druga jako „bliźniak”. Więcej o oponach dowiesz się w serwisie Krupa – wejdź na stronę i czytaj.

Opony do samochodu
Co należy wiedzieć o bieżniku opony?

Najbardziej popularnym elementem opony jest bieżnik. Mimo tego, że w fazie produkcji jest nakładany jako ostatni, to jego rola jest bardzo istotna przy podziale opon według norm TRA. Bieżnik cały czas ma styczność z nawierzchnią po jakiej porusza się taka maszyna przemysłowa, przez co jego budowa oraz wzór to pochodna maszyna, na której zainstalowana jest opona. Normalne, a wręcz naturalne jest to, że inny bieżnik będzie potrzebny dla opony wózka widłowego na magazynie, gdzie produkuje się leki, a inny w przypadku wózka bezprzegubowego, który jeździ w kamieniołomie. Właściwie to miejsca w których pracują maszyny przemysłowe są brane pod uwagę jaki bieżnik będzie potrzebny.

Sylwetka techniczna opon przemysłowych, jest bardzo szeroka, a czasem nawet skomplikowana. W branży oponiarskiej terminy narzucają:

TRA (Tire and Rims Association – Zrzeszenie ds. Opon i Felg), stosuje anglosaskie jednostki miary.

ETRTO (European Tires and Rims Technical Organization – Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Felg), używa miar z układu SI.

Pierwsza z nich, czyli organizacja TRA obejmuje ma pod sobą producentów z całego świata, natomiast ta druga chce – stara się narzucić nowe standardy producentom w Europie ,a przynajmniej w być górą w krajach Unii Europejskiej.

Opony przemysłowe dzielimy ze względu na: rodzaj bieżnika, typ oraz przeznaczenie maszyn na jakiej będą zainstalowane, wielkość felgi, głębokości bieżnika. TRA dzieli podłóg rodzaju bieżnika. Kolejny podział opon robi się pod względem typu maszyn na jakiej te opony są umieszczone.